Pszczyna 11.10.2015

pszczyna 1

Pszczyna jest jednym z najpiękniejszych miast na Górnym Śląsku. To urocze miejsce położone wśród lasów, zwanych zielonymi płucami śląska, przyciąga do siebie wspaniałymi zabytkami oraz ciekawymi atrakcjami. Podczas naszego wypadu postanowiliśmy odwiedzić Muzeum Zamkowe ze swoimi bogatymi wnętrzami, wspaniały park przypałacowy oraz zobaczyć żubry pod czas lunchu w swojej pokazowej zagrodzie.

20151011_152011

Z Gliwice wyjeżdżamy 4 osobową ekipą. Obieramy kierunek Pszczyna,najpierw udajemy się A4 w kierunku Katowic a następnie “lecimy” trasą na Bielsko. Po ok godzinnej przejażdżce przez naszą aglomeracje docieramy do celu naszej dzisiejszej wycieczki. Auto zostawiamy w centrum, przy ul.Targowej, gdzie znajduje się całkiem spory parking (w soboty i niedziele bezpłatny). Z miejsca postoju udajemy się na pszczyńską starówkę, która zachowała swój tradycyjny średniowieczny układ zabudowy. W centralnym miejscu znajduje się okazały rynek, gdzie znajduje się neorenesansowy ratusz,ewangelicki kościół a w około ulokowały się  XVIII i XIX wieczne kamienice. Na placu w dzisiejszym dniu odbywa się jarmark staroci, dlatego dopiero po krótkim shoppingu udajemy się do Muzeum Zamkowego.

DSCN9354  DSCN9360

DSCN9359 DSCN9358 DSCN9357

Kierujemy się do końca podłużnego rynku, gdzie znajduje się Brama Wybrańców (informacja turystyczna) przez którą musimy przejść aby dostać się do środka pałacu. Po wejściu udajemy się do kasy, wybieramy opcję zwiedzania : zabytkowe wnętrza + zbrojownia. Cena całkiem znośna. Płacimy niecałe 20 zł za osobę i udajemy się do punktu założenia “papci”. Po kupnie biletów,założeniu śmiesznych czarnych nakładek na buty oraz skorzystaniu z szatni w końcu możemy zacząć nasze zwiedzanie 🙂

20151011_132222 20151011_132301 20151011_133636 20151011_134429

W dawnej rezydencji rodów Promnitzów i Hochbergów znajduje się dzisiaj jedna z najpiękniejszych oraz najcenniejszych ekspozycji muzealnych w Polsce. W zamku zachowało się ok 80 %  oryginalnego, historycznego wyposażenia pałacowego z przełomu XIX i XX wieku. Podczas naszego zwiedzania mamy okazje zobaczyć m.in : apartament cesarza Prus – Wilhelma II, sale lustrzaną z imponującymi kilkunastometrowymi lustrami sprowadzonymi ponad sto lat temu z Paryża, komnaty i łazienkę śląskiej księżnej Daisy von Pless oraz trofea myśliwskie jej męża, właściciela zamku – Jana Henryka XV Hochberga. To właśnie książę von Pless (wielki miłośnik łowiectwa), 150 lat temu sprowadził pierwsze 4 żubry z Białowieży do Pszczyny.

Po dokładnym przejściu wszystkich komnat znajdujących się na dwóch piętrach schodzimy do piwnicy, gdzie znajduje się zbrojownia. Tu w kilku pomieszczeniach wyeksponowano bogatą kolekcje broni (strzelby, miecze, rapiery, szpady i zbroje).

20151011_135209  20151011_133648  20151011_132209

20151011_132721 20151011_140648

Oprócz wnętrz i zbrojowni za dodatkową opłatą dla chętnych do zobaczenia są również inne ciekawe wystawy stałe, np : “Znane i nieznane” oraz “Gabinet miniatur”.  Miłośników koni, nieopodal zamku, mogą odwiedzić zabytkowe stajnie książęce ( opłata 15 zł).

Na życzenie naszych dziewczyn udajemy się jeszcze do informacji po przysłowiowego “dupsa”,czyli magnes. Pora coś zjeść, miły pan od pamiątek poleca nam restauracje Bazar u Koziołka na rynku. Całkiem przytulna knajpka, gdzie podają jedzenie na wagę (3,15 zł za 100 g). Duży wybór i smacznie,polecam. Po ekspresowym opróżnieniu naszych talerzy, pora na troch ruchu. Idziemy na spacer po parku, ale nie byle jakim parku. Zabytkowy przypałacowy Park Pszczyński jest jednym z najpiękniejszych kompleksów zieleni w Polsce, zajmuje on powierzchnię aż 156 ha. Przechadzając się po romantycznym ogrodzie nasze oczy cieszą liczne altanki,mostki,oczka wodne oraz różne gatunki drzew i krzewów. Na terenie parku znajdują się również inne ciekawe atrakcje m.in zabytkowy owalny pawilon –  Herbaciarnia (położony na wyspie), grobowce rodu Anhaltów, piwnica lodowa oraz znajdujący się nieco bardziej na północ dwór szlachecki Ludwikówka.

20151011_152208 20151011_152850

Po prawie godzinnym spacerze, udajemy się do zachodniej części parku zwany Dziką Promenadą, przecinamy ul.Żorską i dochodzimy do kolejnej pszczyńskiej atrakcji –  Pokazowej Zagrody Żubrów. Mamy szczęście załapujemy się na ostatnie karmienie (10,12,14,16 godz). Płacimy 10 zł i wchodzimy do królestwa żubra. W zagrodzie mieszka kilka osobników od maluchów zaczynając na ogromnym prawie 700 kg samcu kończąc. Żubry można podziwiać w trakcie karmienia z tarasu widokowego oraz z dołu stojąc kilka metrów od paśnika. Jak się dowiadujemy na miejscu, podobno dorosły król puszczy jest w stanie zjeść ok 60-70 kg zieleniny dziennie, nieźle 🙂 Na terenie ośrodka swoje zagrody mają również inne dzikie zwierzęta sarny, jelenie, daniele, muflony a także pawie czy króliki. Na końcu odwiedzamy pawilon edukacji ekologicznej w którym, znajduje się wystawa dotycząca fauny i flory leśnej. Przed wejściem do ośrodka znajduje się sklepik z pamiątkami oraz knajpka, gdzie spragnieni turyści mogą usiąść przy “żubrze”.

20151011_154859 20151011_155319 20151011_160902 20151011_161448 20151011_161123 20151011_161913

Pora coraz późniejsza, a temperatura również nas nie rozpieszcza, kierujemy się w stronę auta, po drodze przechodzimy jeszcze koło ciekawego obiektu, który nie dawno dołączył do atrakcji Pszczyny a mianowicie zabytkowa wieża ciśnień z 1926 roku znajdująca się przy ul.Kilińskiego w której na samej górze otwarto ekskluzywną restauracje Steampunk. Podobno wystrój wnętrza oddaje klimat rodem z powieści fantastycznonaukowej  Juliusza Verne. Niestety nie mieliśmy okazji tego sprawdzić, gdyż wpuszczano tylko na konsumpcję, a na kawę na którą mieliśmy ochotę niestety nie. Trudno, odwiedzimy Wieżę Wodną może innym razem.

20151011_170051  20151011_170136  20151011_170611

Na kawę udaliśmy się do naszej sprawdzonej restauracji Bazar na rynku i znowu okazało się że byliśmy zadowoleni cenowo jak i smakowo (kawa + tarta 13 zł). Czas miło płynie, nawet nie wiemy kiedy zrobiło się ciemno, po pogaduchach przy kawce i tarcie z jabłkami, kończymy powoli naszą przygodę z Pszczyną i wracamy do domu.

INFO :

• Parking ul.Targowa -w tygodniu strefa płatnego parkowania w centrum,sobota i niedziela bezpłatnie
  • Muzeum Zamkowe w Pszczynie ul.Brama Wybrańców 1 ;bilet wstępu : wnętrza pałacowe 14,50 zł + zbrojownia 5 zł (normalny)
  • Zagroda Żubrów ul Żorska 5 ;bilet wstępu : 10 zł (normalny)
  • Wieża Wodna ul.Jana Kilińskiego 5 (ekskluzywna,droga restauracja)
  • Restauracja Bazar u Koziołka ul.Rynek 7 (jedzenie na wagę,obiad ok 20 zł)