Kanion Tara   27 – 28.08.2019

Meldujemy się w południowo-wschodniej Bośnii 🇧🇦, gdzie odwiedzamy wyjątkowy kanion rzeki Tara, który jest najgłębszym kanionem w Europie i drugim pod tym względem na świecie (zaraz po Wielkim Kanionie w USA). Jego ściany wznoszą się do 1300 metrów !!! nad lustrem wody. To właśnie na Tarze odbywają się jedne z najpiękniejszych raftingów na całych Bałkanach. Z naszą ekipą również nie mogliśmy odmówić sobie takiej przyjemności i zaliczamy spływ na odcinku Brstanovica – Bastasi biegnący wzdłuż granicy bośniacko – czarnogórskiej, a następnego dnia niezapomnianą przeprawę quadami wzdłuż kanionu.

Kanion Tara

Kanion Tary jest nie tylko najgłębszym kanionem w Europie, ale także jednym z najgłębszych na świecie (po Wielkim Kanionie w USA). Miejscami jego ściany wznoszą się 1300 metrów nad lustrem rzeki. Jego większa część leży na terenie Parku Narodowego Durmitor, natomiast pozostała część stanowi w większości trasę widokową rozpoczynającą się od mostu Durdevica do miejscowości Mojakovac. Rzeka Tara ma swój początek w górach Komovi, które znajdują się na wschodzie Czarnogóry. Następnie płynie przez około 140 kilometrów przez Czarnogórę, aż do granicy z Bośnią i Hercegowiną gdzie łączy się z rzeką Pivą. Razem tworzą rzekę Drinę, która płynie dalej na północ wpadając do Sawy, a ta w Belgradzie wpada do Dunaju.

Mgła spowijająca potężny kanion Tary.

Meandry na rzece Tarze.

Tara tworzy przełom, płynąc wąską i głęboką doliną. Długość przełomu to 78 km, a głębokość do 1300 m. W bezpośredniej bliskości rzeki znajdują się dwa parki narodowe Park Narodowy Tara i Park Narodowy Durmitor.

W tym właśnie miejscu rozpoczyna się większość organizowanych przez miejscowych spływów.

Rafting Center Drina Tara

Na naszą bazę wypadową w regionie Tary wybieramy ośrodek kempingowy w niewielkiej miejscowości Bastasi w południowo – wschodniej Bośni. Rafting Center Drina-Tara położony jest nad malowniczą rzeką Driną zaledwie kilka kilometrów od miejsca w którym łączą się Tara z Pivą, tworząc właśnie Drinę. Ośrodek składa się z kilkudziesięciu małych domków (2, 4 i 6 osobowe) o standardzie turystycznym, posiada także swoją restaurację, gdzie serwowane są regionalne specjały w rozsądnych cenach. Centrum organizuje m.in : raftingi na Tarze, przejażdżki quadami, trekking po Parku Narodowym Sutieska z wejściem na najwyższy szczyt Bośni – Maglić, kanioning a także wyprawy offroadowe samochodami terenowymi po okolicznych górach. Cały cennik usług znajduje się na ich oficjalnej stronie ale dla przybliżenia np. koszt raftingu to 45 euro, a nocleg ok. 10 euro (od osoby). Pakiet z którego postanowiliśmy skorzystać podczas pobytu w Bastasi, czyli 8 posiłków+3 noclegi+rafting+quady to wydatek rzędu 195 euro za osobę. Muszę przyznać że byliśmy bardzo zadowoleni z zaoferowanych nam usług oraz jedzenia. Jedynie domki pozostają nieco do życzenia, gdyż są bardzo ciasne i raczej nie nadawałyby się by na dłuższy pobyt z wieloosobową rodziną.

Ośrodek Rafting Center Drina Tara dysponuje ponad 350 miejscami noclegowymi w drewnianych domkach.

Centrum Raftingu Drina-Tara to jedno z największych aktywnych ośrodków wypoczynkowych w Bośni i Hercegowinie.

Na ośrodku znajdziemy : dwu-, trzy-, cztero i sześcioosobowe bungalowy z łazienkami oraz bez.

Ośrodek jest idealnym miejscem dla każdego, kto chce odkryć największy i najpiękniejszy kanion w Europie – Kanion Rzeki Tara – oraz fantastyczne krajobrazy zachowane w dwóch okolicznych parkach narodowych – Parku Narodowym Sutjeska i Parku Narodowym Durmitor.

Miejscowy pupil.

Kanion Tara – quady

Naszą przygodę z Kanionem Tara rozpoczynamy od przejażdżki quadami. Taka forma pozwoliła nam móc podziwiać ten piękny region z perspektywy najbardziej dzikich zakątków położonych powyżej 1500 metrów, dzięki czemu mogliśmy zobaczyć największą i najgłębszą część kanionu. Wycieczkę zaczynamy od naszego ośrodka w Bastasi, trasa wiedzie wzdłuż kanionu Driny a następnie Tary. Podczas jazdy z malowniczych zboczy wąwozu roztacza się spektakularny widok na głębokie doliny Tary, Pivy oraz Driny. Widzimy także kanion Susica, cały Park Narodowy Durmitor i prawie całą Czarnogórę do Komovi, a z drugiej strony góry Treskavica! Patrząc na trzecią stronę, można zobaczyć Maglic, Góry Pivska, Zelengora, Volujak, Vucevo i Park Narodowy Sutjeska. Podczas wycieczki zjeżdżamy nad Tarę, gdzie robimy sobie przerwę na piknik. Organizatorzy zapewniają nam przekąski w postaci miejscowych specjałów takich jak : „kajmak” lub „skorup” (młody ser), ser wędzony i szynkę wołową, które smakują w tych okolicznościach po prostu wybornie. Po wyżerce zajeżdżamy do Brstanovicy, jutro rozpocznie się nasz rafting na Tarze. W drodze powrotnej zjeżdżamy z drogi i ponownie docieramy do Zlatni Bor na skraju kanionu Tara, ale tym razem w dół rzeki. Tutaj odwiedzimy punkty widokowe, z których wyraźnie widać Scepan Polje, miejsce, w którym spotykają się Tara i Piva, i powstaje Drina. Możemy także zobaczyć miasto Soko, letnią rezydencję serbskiego średniowiecznego władcy Hercoga Scepana Kosaca, który został nazwany „Hercogiem Świętego Sawy”, dla którego cały obszar został nazwany Hercegowiną. Z tego miejsca można zobaczyć całą najbardziej atrakcyjną część Tary do raftingu, którą zaliczymy już kolejnego dnia. Po ok 4 godzinach i przejechaniu ponad 50 kilometrów wracamy do naszego centrum raftingu „Drina-Tara”.

Cała ekipa w gotowości.

Przerwa na piknik nad Tarą.

Kanion Tara – rafting

Przygotowania do raftingu rozpoczynamy od pobrania oraz przyodziania niezbędnego sprzętu, jakim są : kamizelki bezpieczeństwa, kask, kombinezony neoprenowe (tzw. długi john), buty neoprenowe, anoraki. Następnie wraz z naszym skiperem zostajemy przetransportowani busami do Brstanovicy, gdzie nastąpi zwodowanie pontonów i początek spływu.

Przed startem nasi kapitanowie robią krótkie szkolenie z podstaw raftingu podczas którego informują nas o technikach wiosłowania, siedzenia i zachowania na łodzi, działania w różnych sytuacjach ! W ciągu pierwszych kilku godzin mijamy najbardziej atrakcyjną część kanionu i rzeki Tary. Zatrzymujemy się przy wodospadach i dzikich źródłach. Jedną z największych atrakcji jest kąpiel w rześkich wodach Tary (ok 14 stopni) oraz skok z 8 metrowej skały do turkusowej rzeki. W połowie trasy robimy przerwę przy wodospadach, gdzie znajduje się mały lokalny bar z piwem i innymi napojami. Ok 2 km przed końcem spływu docieramy do Scjepan Polje, gdzie rzeki Tara oraz Piva łączą się tworząc Drinę. Te dwie górskie rzeki, których temperatury wody różnią się, tworzą w tym miejscu (dzięki wymieszaniu) niesamowite zjawisko mgły, które ma miejsce nawet w środku dnia.

Po ok 2o kilometrowym (4 godziny) zapierających dech w piersiach spływie w cudownych okolicznościach przyrody, docieramy łódkami do naszego centrum raftingu w Bastasi. Nasz dzień kończymy fantastyczną wieczerzą na której zostają zaserwowane lokalne specjały w postaci : cielęciny z pysznymi warzywami, sałatki, domowe ciasta, gorący chleb jęczmienny i wiele innych rarytasów.

Miejsce przerwy. Znajduje się tu prowizoryczny bar gdzie zakupić możecie różne napoje chłodzone przez lodowaty wodospad.

W miejscu, gdzie zatrzymuje my się na przerwę znajduje się malowniczy wodospad.

Mgła spowijająca Tarę przy wlocie do Driny.

Zakole Tary.

Scjepan Polje – miejsce w którym Tara łączy się z Pivą tworząc Drinę.

Widok na Tarę z mostu granicznego w Scjepan Polje.